The Movies
gloss 2006.01.11. 18:17
Egy jó kis filmkészítős játék ahol te lehet a jövöbeli George Lucas
Kiadó: Activision Fejlesztő: Lionhead Studios Honlap
Rendszerkövetelmények: Minimum: Intel Pentium III 800 MHz vagy AMD Athlon 800 MHz, 256 MB RAM, DirectX 9.0c kompatibilis 32 MB-os videokártya Ajánlott: 1,6 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 1600+, 512 MB RAM, 64 MB-os videókártya, Hasonló játékok: Mad TV Kategória: stratégia
Populous, Powermonger, Magic Carpet, Dungeon Keeper, Syndicate, Theme Park, Black and White, Fable... van olyan játékos a világon, akinek nem volt szerencséje legalább az egyikhez? Egytől egyig olyan alkotások ezek, amik valamilyen formában forradalminak számítottak a megjelenésükkor. Peter Molyneux egyre magasabb homloka mögött mindig formálódik egy-egy új ötlet, amiket állandóan megoszt a rajongókkal. Cége, a Lionhead berkeiben ezen ötletek közül sajnos sok a kukába kerül a határidők és a technológia szabta határok miatt, de ami mégis túléli a játékfejlesztési procedúrát, az garantáltan valami új lesz amire eddig még nem volt példa. Idén a studió a világ elé tárt egy újabb játékot, amit a The Movies címmel illettek.
De miről is szól a The Movies? Egy mondatban összefoglalva: egy sikeres stúdió felépítése, sztárok babusgatása, és ami a legtöbbek fantáziáját megmozgatta: filmek készítése. A játék során a filmes történelem kezdetétől (1920) kísérhetjük figyelemmel stúdiónk fejlődését, és jó tycoon játékhoz méltón a játéknak akkor van vége, amikor megunjuk, tehát a végtelenségig onthatjuk a filmeket.
Kezdéskor kétféle játékmód közül lehet választani. Az egyik a Story Mode, amely során lehetőségünk lesz kifejleszteni a filmipar legfontosabb vívmányait (színes kép, hangosfilm, CGI, stb.). Ezek mellett csak Story Mode-ban tudjuk megszerezni a különféle nyeremény-épületeket, mint például a legjobb lakókocsi, néhány díszlet, PR épület és a legjobb forgatókönyv-iroda. Ez azért lehet fontos, mert a sztori módban elért eredményeinktől függ, hogy miket tudunk majd alkalmazni a másik, Sandboxnak keresztelt játékban. Ebben kezdéskor akár 100 milliós kezdőtőkét, automatikus építkezést és még jó néhány kényelmi funkciót lehet beállítani. Ezek után nem nehéz kitalálni, hogy a Sandbox (homokozó) azok számára készült, akik a játék filmkészítő funkcióját akarják a végletekig kihasználni anélkül, hogy a stúdió ügyes bajos dolgaival kellene törődniük.
Magát a forgatás menetét sikerült kellően összetett folyamatként megoldaniuk, ami magában foglalja a forgatókönyv megírását, a szerepek kiosztását, a forgatás figyelemmel kisérését, majd a film kiadását. Idővel ez a folyamat egy-két extra feladattal is kibővülhet, mint például a PR és a reklámra költendő pénzmennyiség meghatározása. A legfontosabb dolog a forgatás alatt, hogy a sztárokat próbáljuk meg boldogan tartani. Ha egy sztár depressziósan vagy hullarészegen áll neki forgatni, akkor az komolyan rányomja a bélyegét a film végső értékelésére. Magát a sztár kedélyállapotát rengeteg kis mutató határozza meg, mint például a stressz, unalom, kaja-pia függőség, fizetés, asszisztensek száma, lakókocsi minősége, imázs, stb. Mindegyiket érdemes ésszerű keretek között magasan tartani, mert ha egy sztár boldogan megy forgatni (a boldogság mutatója zölden világít), akkor az meg fog látszani a színészi teljesítményen is, ami magasabb értékelésekhez vezet.
Nem szóltam még magáról a stúdióról. Kezdéskor csak egy üres telek és egy kis pénzmag áll a rendelkezésünkre, amiből fel kell építenünk Hollywood legsikeresebb filmgyárát. A stúdió megítélését rengeteg dolog befolyásolja szintúgy, mint a színészek kedvét. Figyelnünk kell, hogy az épületeink mindig a legjobb állapotban legyenek, de az se tesz jót, ha lépten-nyomon eldobált kólásdobozokra és banánhéjakra lép az ember. Az is javítja az átlagunkat, ha az ötévenként megrendezett díjkiosztó gálán (a játékban ez az Oscar) nyerünk pár díjat.
Ezek a díjak azon kívül, hogy javítják a stúdió presztízsét, még különféle extra bonuszokat is adnak, ami lehet akár az, hogy a sztárok ellenállóbbak lesznek a stresszel és az unalommal szemben, vagy kevésbé lesznek fogékonyak a különféle függőségekre. Ezek az előnyök a következő díjkiosztóig lesznek érvényben, tehát öt évig. Maga a stúdió alapterülete a játék vége felé kissé szűkösnek bizonyulhat (főleg ha minden létező díszletet fel akarjuk húzni), ezért nem árt már a játék legelejétől kezdve úgy építkezni, hogy lehetőleg minél kevesebb terület maradjon kihasználatlanul. De következzen az, ami a legtöbbek fantáziáját megragadta: forgassunk filmet. A játékban kétféleképpen lehet ezt megoldani. Vagy rábízzuk a gépre, hogy írjon meg egy forgatókönyvet, vagy saját magunk tesszük meg ezt. Előbbi eset leginkább sztori módban lesz használatos, míg az utóbbi inkább a sandboxra jellemző. Aki saját filmet akar készíteni, annak mindenképpen szüksége lesz a sztori módban megnyerhető "Custom Script Writing Office" nevű épületre, ahol a megfelelő díszletek és jelenetek összeválogatásával elkészíthetjük álmaink filmjét (persze bizonyos keretek között). Körülbelül 40 díszlet áll rendelkezésünkre és hihetetlenül sok jelenet (hivatalosan a különálló animációk száma, amiket felhasználhatunk több, mint 6000). Sajnos vannak apróbb folytonossági bakik, amiket nem egyszerű kiküszöbölni, de szerencsére a rendszer úgy lett kialakítva, hogy akármikor vissza lehessen térni akármelyik jelenethez, és azt módosítani tudjuk.
Ha összeraktuk a nekünk tetsző helyszíneket és jeleneteket, akkor kezdődhet a forgatás, ami ugyanúgy folyik mint máskor, csak annyi a különbség, hogy ennél a módszernél mi írtuk meg a forgatókönyvet és nem a gép. Ha le lett forgatva, még ne adjuk ki. Helyette építsünk egy szintén sztori módban megnyerhető Post Production épületet, ahol az utómunkálatokat tudjuk elvégezni (vagy ha ezt az épületet még nem nyertük meg, akkor mentsük le a kész filmet, és a főmenüben található Movie Playerben betöltve ugyanazt a hatást érhetjük el - csak hát játékon belül kényelmesebb, mint a menük között keresgélni). Itt lehetőségünk van kedvünk szerint megvágni a filmet, megszabadulva a felesleges másodpercektől. A játék zenéi közül is kedvünk szerint válogathatunk, feliratokat rakhatunk a megfelelő helyekre, sőt, ha van egy kis szinkronszínészi tehetségünk és rendelkezünk egy mikrofonnal, akkor akár a saját szövegünket is alámondhatjuk, amit a hanghoz rendelt színész megpróbál eltátogni.
Ha úgy érezzük, hogy a film olyan jól sikerült, hogy ezt akár az internetes publikummal is érdemes megosztani, akkor PostProduction közben lehetőségünk van a kész filmet WMV formátumban lementeni. Ezután a főmenüben az Online lehetőségre kattintva feltölthetjük a Lionhead külön erre a célra létrehozott oldalára, a The Movies Online-ra (TMO), ahol bárki, bármikor megtekintheti és szavazhat rá. Ezekért a szavazatokért és minden feltöltött filmért virtuális crediteket kapunk, amiket a PropShop nevű virtuális boltban költhetünk el különféle extrákra (díszletek, kosztümök, kiegészítők).
Külön szót érdemel a kezelőfelület újszerű megvalósítása. El lehet felejteni a tycoon játékokban megszokott végtelen mennyiségű almenük, táblázatok és diagrammok bambulását. Itt közel minden feladat elvégezhető magán a stúdió területén, csak az egeret használva. Majdnem mindent és mindenkit fel lehet kapni a kurzorral és a megfelelő helyre vagy egy épület megfelelő szobájában lerakva érhetjük el a különféle funkciókat, amik más játékokban csak hosszadalmas kattintgatás után lennének elérhetőek. Ez a módszer sajnos magában hordozza azt is, hogy a legtöbb feladatot tényleg csak ezzel a felvevős/lerakós módszerrel lehet megoldani, ami egy idő után unalmassá válhat.
A kezelőfelület másik újítása az alkalmazottak adatainak újszerű megjelenítése. Érdekel, hogy a legjobb színészed jelenleg miért csapott akkora balhét, hogy még a forgatásra se hajlandó elmenni? Csak vidd rá az egeret és pár pillanat múlva kis buborékok formájában részletes jelentés olvasható ügyes bajos dolgairól anélkül, hogy magát a játékteret elhagytuk volna egy külön ablak kedvéért. Csak kevés adat került külön almenübe, amiket nem lehetett ezzel a módszerrel megoldani, de még így is figyelemre méltó irányítást sikerült összehozniuk a Lionhead fejlesztőinek. Talán eleinte szokatlannak tűnhet egyeseknek, de kis gyakorlással felmerül bennünk a kérdés, hogy vajon miért nem így működik minden tycoon stílusú játék.
(sg.hu)
|